Besøk gjerne våre nye nettsider på kfuk-kfum.no

Ny logo og grafisk design for Norges KFUK-KFUM

Norges KFUK-KFUM lanserer ny logo og ny grafisk profil!

Med friske farger, moderne design og en forenklet logo får organisasjonen nå en tidsriktig profil og blir mer synlig på alle flater! Elementene i logoen er de samme som før, med nå er de to YMCA og YWCA trekantene samlet i èn felles trekant.  Trekanten har dessuten fått den samme spisse formen som de internasjonale YMCA- og YWCA-trekantene.

Den nye logoen og grafiske profilen er et ledd i arbeidet for å gjøre KFUK-KFUM mer synlig, gjenkjennelig og attraktiv for barn, ungdom og voksne over hele landet! Fra nå av skal det ikke være noen tvil: trekanten, som symboliserer det hele mennesket med ånd, sjel og kropp - den ER Norges KFUK-KFUM!

Les mer om logoen og last den ned i ønskede formater.

Økt synlighet så flere barn og ungdommer får bli med!

Barn og ungdom i Norge trenger trygge møteplasser der de kan få være seg selv, ha det gøy med andre og få utvikle seg som hele mennesker. Det er jo akkurat det vi i Norges KFUK-KFUM tilbyr, men så altfor få kjenner til våre tilbud.

Markedsundersøkelser viser at mens 70% av nordmenn over 55 år kjenner til KFUK-KFUM, så har kun 16% av de som er mellom 15 og 34 år hørt om oss! Denne utviklingen må vi snu. En tydelig og tidsriktig logo og grafisk identitet, som benyttes i hele organisasjonen i, er et steg på veien.

I tillegg er det avgjørende at vi har attraktive aktivitetstilbud som barn og ungdom ønsker å ta del i. Derfor settes det nå også inn betydelige ressurser for å utvikle nye spennende aktivititetstilbud i KFUK-KFUM.

Nytt stilig profilmateriell snart klart for salg

Nye T-skjorter, hettegensere, drikkeflasker og annet profilmateriell med ny KFUK-KFUM-design er under produksjon og kommer snart for salg i KFUK-KFUM butikken ! Nytt profilmateriell har lenge vært etterlyst blant unge og voksne medlemmer og frivillige, og nå er det snart å få kjøpt. Har du gode forslag til nye profilartikler som du tror flere vil sette pris på, så send oss gjerne ditt forslag via epost til medlem@kfuk-kfum.no

nytt logoverktøy til lokale grupper under utvikling

I løpet av våren vil dere som er med i en gruppe lokalt også kunne ta i bruk et nytt verktøy som gjør det enkelt og morsomt å lage en egen logo for din lokale KFUK-KFUM gruppe som viser gruppas tilhørighet til KFUK-KFUM. Verktøyet vil hjelpe dere å lage en logo som bygger på forbundstrekanten, men som samtidig åpner opp for å gi det grafiske uttrykket en egen lokal identitet. Kanskje din gruppes nye t-skjorte og nye logo for eksempel vil se slik ut til sommeren?

HVORFOR NY LOGO OG NYTT GRAFISK DESIGNPROGRAM NÅ?

I Norges KFUK-KFUMs langtidsstrategi står det at Norges KFUK- KFUM innen 2025 skal være "en synlig og troverdig kristen aktør i kirke og samfunn"og at vi skal bli "en ledende kristen barne- og ungdomsorganisasjon". For å oppnå dette må vi klare å skille oss ut  og oppleves som relevante og attraktive for dagens barn og ungdom.

På Landsmøtet 2014  ble følgende nye lov-paragraf vedtatt:

§ 7-9.

Merkenavnet KFUK-KFUM med logo er forpliktende for hele organisasjonen og skal benyttes i all profilering av enheter, hovedforeninger, kretser og virksomheter. Alle hovedforeninger og kretsers navn skal inneholde KFUK-KFUM.

Å få denne presiseringen inn i lovene var særlig viktig med tanke på den lave lojaliteten og manglende profileringen av organisasjonens merkenavn fram til i dag.

Målet nå er at Norges KFUK-KFUM etter en visuell oppgradering og mer enhetlig bruk av logo og merkenavn skal fremstå tydeligere, mer enhetlig og attraktiv. Slik vil det bli lettere for folk å kjenne igjen KFUK-KFUM-arbeid enten det retter seg mot barn, ungdom eller voksne, om det dreier seg om en gruppe lokalt eller en leir eller et ledertreningsprogram, og uavhengig av om du bor i Finnmark eller Kristiansand. Dette vil igjen hjelpe organisasjonen i fremtidig rekruttering og i å nå våre øvrige mål.

HVOrdan får jeg tak i DEN NYE LOGOEN OG DESIGNMANUALEN?

Nedlastbare logoer og designmanual finner du her

Alle med et verv i en lokal gruppe, en hovedforening eller en krets kan logge seg inn på organisasjonens nye intranett Connect.KFUK-KFUM og finne plakatmaler og andre grafiske elementer der.