Besøk gjerne våre nye nettsider på kfuk-kfum.no

Ten Sing Norway går nye musikalske veier

Ten Sing skal ha show om under to måneder, men mangler trommis, bassist og gitarist. Fire stykker kan litt piano. Hjelp! Hva gjør vi! Situasjonen er nok ikke er ukjent for en del Ten Sing-grupper rundt om i landet, men hva gjorde Ten Sing Norway da de havnet i denne tilsynelatende knipa?

Et rykende ferskt Ten Sing Norway-kull på Rønningen i august.

Det var på KFUK-KFUMs lederkurs for unge voksne på Rønningen Folkehøgskole i Oslo i august at deltakerne på Ten Sing Norway 17/18 møttes som gruppe for første gang. Kurset skulle gi 14 nittenåringer fra Grimstad i sør til Alta i nord, alle med bakgrunn fra en lokal Ten Sing-gruppe, en kickstart på Ten Sing Norway. Ten Sing Norway er et lederprogram i KFUK-KFUM som har eksistert i 31  år, nå som en linje på Rønningen Folkehøgskole med fokus på kunstnerisk utøvelse, ledertrening og kristen tro.

Se film om og søk Ten Sing Norway

- Fikk litt hetta

 Ettersom det å utvikle et eget show og å reise på turné i inn- og utland er en viktig del av Ten Sing Norway-året, begynte uroen så smått å bre seg da kartleggingen av bandkompetansen i gruppa tok til.

Kevin (19), deltaker på Ten Sing Norway 17/18 med bakgrunn fra Nedre Eiker Ten Sing.

 – Vi fikk litt hetta da, forteller Kevin Johnsen (19), deltaker på Ten Sing Norway 17/18. - Vi hadde ikke trommis, ikke en opplagt gitarist, men 3-4 fire pianister som kunne spille litt akkorder, legger Kari Lie Totland til. Da skjønte vi at måtte gjøre noe.


Nye takter 

Og lærerne på Ten Sing Norway-linja, Mari og Sølve, visste råd. De så situasjonen som en mulighet for gruppa til å gå nye musikalske veier med moderne musikkteknologi. Med forhåndsprogrammerte lydspor spilt av på en laptop i samspill med elpiano, synthbass, synth, trommepad og enkelte akustiske instrumenter, ble det mulig ikke bare å få til et band, men også et musikkuttrykk som gjenspeiler dagens popmusikk i større grad enn med et tradisjonelt bandoppsett. 


Kræsjkurs

Kevin og Kari ordner med teknikken selv under fotoshoot. 

På repertoaret stod alt fra Gabrielles «nye joggesko» til «Human» med Rag’n’Bone Man. Fra Ten Sing Norway fikk «instrumentene» og  frem til premieren på showet «Born to be free» var det bare to uker. De måtte derfor gjennom et kræsjkurs i hvordan spille av lydsporene og hvordan spille sammen til dem.



Kari (19) deltaker Ten Sing Norway 17/18 med bakgrunn fra Alta Ten Sing.

- Da måtte vi lære ganske mye ganske fort, erindrer Kari. På videregående gikk hun musikklinja med piano som hovedinstrument, men nå fikk hun plutselig hovedansvar for laptop og synth. - Jeg ser ikke på meg selv som en særlig teknisk anlagt person, men plutselig var jeg den som kunne mest av programmet, det var ganske gøy! Kevin som mest har sunget og danset, fikk spille trommepad, et elektronisk trommesett med forskjellige firkanter du slår på, forklarer han. Det var veldig morsomt å leike seg litt med den og være litt kreativ med lyder og sånn.

Å spille på klikk

Møtte dere noen spesielle utfordringer? – Vi måtte jo spille på klikk da, forteller Kari. - Han som ga oss kræsjkurset sa at det å spille med tracks er som å spille med en bandkompis som ikke tar hensyn, fortsetter Kevin. – Når du spiller til forhåndsprogrammerte tracks, så går det ikke an å sakke sant. Så alle bortsatt fra bassen har hatt øreklokker med metronom for å greie å følge tempo, forklarer Kari. 

Oppkjøringa til premiereshow er intens. 

Det var en øvingssak, særlig i begynnelsen, sier Kevin, for det kan være vanskelig å få til et ordentlig samspill. Vi sleit jo en del i innøvinga, men til slutt syns jeg det blei veldig bra. Til slutt kunne til og med lærerne våre Mari og Sølve lene seg litt mer tilbake under showene i stedet for å bekymre seg for om vi skulle spille riktig, ler de to.

Annerledes, men kult

Gikk for backingtracks, synther og trommepad i stedet for tradisjonelt bandoppsett.

Ten Sing Norway har allerede rukket å opptre med showet sitt mange steder rundt omkring i Norge, og mottakelsen har vært god. - Folk sier det er litt annerledes, men at de syns det låter kult, sier Kari. - Vi hadde også noen på bandseminar som fikk prøve seg, og mange var interessert, så jeg tror det er et potensiale i denne typen musikk. 

 

SPRE TIL TEN SING lOKALT

Det er inspirerende å se hva de har fått til på kort tid, sier programkoordinator for musikk i KFUK-KFUM Espen Kvamen Amundsen. Jeg er imponert over evnen til kreativ fornyelse og over at Ten Sing Norway tør å gå nye veier. Han legger til at han håper dette kan bidra til å utvikle måten man jobber med band på i Ten Sing også lokalt. - Vi ønsker å legge til rette for bruk av dette gjennom å tilby kurs og ferdigproduserte musikkspor som kan lastes ned i Musikkbanken.